Daku Kembali

| |
salam lebaran..salam seribu kemaafan..di kesempatan yg ade nih,aku nk mntk maaf bebanyak kat kwn2 suma atas segala kesilapan selama kite berkawan..samada secara sedar @ tak..ari ni aku da kembali bertugas..bila da lama sgt cuti,rasa cam mls lak nk keje..hehe..dan spt yg aku janjikan,akan ku coretkan kisah itu..

Bismillahirahmanirahim...

17 Aug 08 ~ sehari selepas majlis pernikahan anak sedara abg..abg yg memahami keadaan aku masa tuh,izinkan tuk aku sekadar dtg tlg umah MIL pd waktu siang..mlmnya kami berehat n tido umah mak..dan pagi 17 Aug,aku sedikit terkejut bila aku dapati aku period..masa tu aku bangun tuk mandi dan solat subuh sblm ke opiz..sbb mende camni xpernah terjadi selama tempoh aku peknen,so aku terus bgtau abg n mak..aku mntk abg amik cuti..aku risau sgt masa tuh..memandangkan darah yg keluar sedikit saje,dan fikirkan mungkin aku keletihan slps majlis semalam,mak cadangkan aku rehat saje di rumah..aku terus amik mc...

mlm tu keadaan masih same..darah masih ade..kami amik keputusan ke klinik berhampiran..bila di scan,baby masih ok..xde pape problem..dan doktor mintak tuk check "jalan"...aku terkejut bila doc ckp da terbukak 5 cm..masa tu kandungan baru masuk 5 bulan(ikut rekod doktor)..dia suruh kami terus ke hospital dungun..tp kami blk dlu memandangkan xde satu alat keperluan yg dibawa..sampai umah,abg ipar tlg hantarkan,MIL ikut skali..abg gi ngan motor,blk umah mak amik kad klinik aku..masa tu aku lemah sgt psl terkejut..aku terus duk kat labor room..skali lg doc check then ckp bukaan 3 cm..tp doc ckp aku kena hantar ke HSNZ..psl kat dungun xde pakar..mlm tu jgk aku ke HSNZ dgn ambulans..mak n abg temankan aku..masa tu terharu sgt psl suma akak n abg ipar dtg n bg kate2 semangat..sesekali masa dlm ambulans,perut terasa sakit..

kul 12 tgh malam aku masuk dlm ward..aku ditempatkan di ward pakar sakit puan..mlm tu sakit da kurang..memandangkan doc sdg berada dlm bilik operation,maka aku disuruh berehat dahulu..dlm pukul 3 pagi,nurse kejutkan aku ckp doc nk jumpa..masa tu doc cite serba sikit psl kesan pd bb kalu dilahirkan skrg..dan mcm2..tp doc ckp,dia xblh nk bg ubat penahan lg..bb akan kuar bila2 masa..aku seolah2 tlh tggu masa tuk bersalin..cerita yg sama yg doc kat spital dungun gtau aku n abg..abg masa tu cuma harapkan aku slmt..3 ari aku kat wad,langsung xde pape tande nk bersalin,sekadar darah yg kuar dlm kuantiti yg terlalu sedikit..dan kadangkala tiada..makan pun berselera..

20 Aug 08 ~ keadaan aku masih sama..sehari sblm tu,abg mntk izin tuk blk ke umah stlh 3 ari dia temankan aku..aku xbg psl masa tu xde sape2 temankan aku..aku takut kalu aku bersalin,xde sape2 kat situ..pg tu mak ngan adik sampai..dorang nk temankan aku..dan mak suruh abg blk rehat kat umah dulu..2 ptg abg blk ngan bas ke dungun..dlm kul 5 abg kol bgtau abg da slmt sampai umah..aku masa tuh duk sembang2 kosong n gelak2 ngan mak..kul 5 lebih aku ke toilet..tiba2 aku rasa cam ade sumting..aku terus gtau nurse..xsempat nk pegi dkt mak yg duk kat katil masa tuh..terus nurse suruh masuk dlm bilik rawatan,dan doc2 kat situ ckp,aku da nk bersalin..takut sgt masa tuh..masa tuh cuma wajah abg yg terbayang di mata aku..aku bgtau nurse yg mak ade kat luar..masa tu da kul 6 lebih..kesian mak,selama aku xde,merata dia cari aku..mak dtg tgk aku dan suruh aku baca "lailahailla anta subhanaka inni kuntuminazzalimin"..ayat tuh terus aku ulang2..

tika azan maghrib berkumandang,aku disorong ke wad bersalin di tingkat 1..masa tuh air ketuban dah dipecahkan..sakit dtg berselang seli..masa tu sakit xkuat sgt..tp skali sakit tuh dtg,tgn nurse pun aku tepis..sampaikan dia pegang perut pun terasa sakitnya..makin lama sakitnya makin kerap dtg..xdpt aku cetakan sakitnya menahan sakit yg sesekali menyerang tuh..mengiring xkena..terlentang xkena..dgn wayar di kedua2 tgn lagi..dlm pukul 9 lebih sakitnya semakin kuat..sampai menitis air mata aku..aku xtahan lg..abg masa tuh kat dungun..dia kat umah dah resah gelisah..serba xkena..mulut xbrenti bacakan ayat yg mak ajarkan..masa tuh aku berdua..kalu abg ade pun,nurse xbg asben masuk,psl ade 2 patient dlm tuh..9.50 mlm arwah Muhammad dilahirkan...sakitnya Tuhan saja yg tau..betapa besarnya pengorbanan ibu kita..

yg aku sedih,masa aku gtau nurse yg aku da sakit,blh dia ckp,awk xbranak lg..psl laluan baru terbukak skit..padahal masa tu mmg da nk kuar bb nih..aku nk teran,dia xbg..last2 aku amik keputusan teran jgk..masa tu baru dia hegeh2 gi panggil doc..da separuh kuar,baru doc sampai..pastu doc kuar blk amik brg..aku bersalin sorang2 jerk..doc sekadar sambutkan kepala anak aku je..anak aku songsang..kalu aku tau anak aku songsang,aku akan teran habis2an..sungguh aku xtau..da dekat spoloh minit doc masuk n gtau yg kepala blum kuar..masa tu aku da lemah sgt..dan aku rasa lemas jgk punca kematian anak aku..aku terkilan sgt..aku diabaikan sbb pd jangkaan dorang,anak aku kalu kuar pun akan mati jgk..tu uat aku sedih..pdhal masa tu anak aku da masuk 7 bulan..kiraan doktor lewat 2 bulan..aku blh trima yg anak aku xde,tp cara layanan dorang disaat kite bergelut ngan sakit tu uat aku sedih..sakit nk branak bukan sakit nk berak..2 nyawa dipertaruhkan..

dan disaat anakku dibawa dekatku,aku masih mampu menahan air mata nih..tp bila tgk dia siap dibungkus dlm kain batik,aku terus sebak..dan akhirnya air mata ini xdpt aku tahan lg..aku menangis teresak-esak..mak tenangkan aku..esoknya,siap di mandi dan dikapankan,arwah Muhammad mak bawa blk ke dungun..sng tuk aku ziarahi kuburnya..disebabkan proses keluar wad lambat sgt,maka anakku terpaksa di bawa blk dulu..abg pun xdpt menahan sebak di dada..dia yg memandikan anaknya..dia yg tlg ketika dikapankan..sekuat mana pun dia,air mata lelakinya tumpah jua..dan selama tempoh berpantang abg btul2 jaga aku..selalu risaukan aku..tima kasih abg..syg sgt2 kat abg..dan syawal kali ini bukan 2 pusara yg kami ziarahi,tp 3..semoga roh Muhammad bahagia dan tenang di sana..insyaAllah kite akan bertemu di sana syg..ummi dan ayah sentiasa merinduimu

4 ulasan:

Tanpa Nama berkata...

semoga akak tabah menempuhi dugaan..

aNgah berkata...

mekasih wan..tahun ni kami berdua benar2 di uji..terlalu bnyk mende yg berlaku tahun nih..

Tanpa Nama berkata...

Tesentuh hati wanitaku.
Semoga kalian bedua diberi
ketabahan.

aNgah berkata...

amin..tima kasih kak wan..

[ .:safashasyahu:. © 2009 ]
[ Designed by وان ][ Powered by Blogger ]

[ Top ]
[ Home ]