Hilang Di Mata..Dekat Di Hati

| |
2 Ogos 2008 ~ hampir jam 3 pagi

Tok(nenek) kembali ke rahmatullah..sakitnya seketika cuma..tok merupakan ibu kpd ayah..bermula awal tahun 2007 tok mula diserang lelah(asthma)..sblm2 ni xde lg..lps je pd tu,blh dikatakan tok kerap jgk masuk wad psl lelah..kdg2 pi uat rawatan kat spital tp xmasuk wad..kiranya mende nih dah jd perkara bese bg kami..tok ni jenis yg xleh sgt terkejut..cthnya cam kematian..dia lemah semangat..kdg2 sampai xlalu mkn kalu tau org yg dia knl meninggal..itula tok...last skali dia masuk wad pd 23 julai 2008(malam)..puncanya cuma lelah..ari khamis aku pi lawat tok kat spital..tok cam bese jerk..cam sakit2 sblm ni jgk..stlh beberapa ari kat wad,dia blh balik(28 julai 2008)..tp xde mslh pape selain dari sakitnya tu saje..

hari khamis 31 julai mak ngan ayah ade pi jenguk tok kat umah dia..dia cam bese jgk..xde kelainan yg mak nampak..dia bercakap cam bese..sihat2 org tua gitu la..ari jumaat esok tuh,abg kena kuar keje..tp aku xbg..mati2 aku xbg dia gi keje..so dia pun xjdla gi keje..pagi jumaat tuh,ngah duk basuh2 kain,mengemas kat dapur,tetiba mak col..abg yg jwb..abg gtau mak tepon ckp tok sakit teruk..masa tu kul 8 lebih..pastu aku col mak blk..mak ckp mak da nk ke sana..aku xleh gi lg psl keje umah lum siap lg..psl tgh mesin kain masa tuh..so kenala tggu dlu..dlm duk uat keje,ati xtenang..doa je mntk xde pape..dlm tempoh tu xde lak mak col..ati skit lega,maknanya tok xla teruk sgt..kul 9 gi umah tok..

sampai umah tok tgk tok xla teruk sgt..rupanya mak ckp td mmg da teruk..dia cam sesak nafas..batuk lak de darah dlm kahak dia..sblm2 ni xpernah lg..pas da reda,aku pi jupe tok..tok xprasan aku..dia tnya sape nih..aku ckp la ni angah tok..tok pun ckp angah tok batuk ade darah..aku diam jerk..kalu aku ckp sure menitis air mata..so aku diam jerk..kesian tok,masa tu dia langsung xleh baring..dia jd xleh bernafas kalu tido..kesian sgt kat dia..duk mengiring skejap jerk..xsampai 5 minit kena bangun psl sesak nafas..mula2 dia xmo ke spital..anak2 cucu da pujuk dia..lama skit,lelah dia dtg..dia sedut sendiri ngan ubat dia..kazen aku ckp kat dia,tok kalu xjd jgk,kite gi spital pas ni..dia angguk jerk..agknya dia da xtahan,dia sendiri mntk dihantarkan ke hospital..masa tuh da dkt 12 tghari..adik aku yg antakan dia ke spital..

mak,ayah,aku ngan abg blk umah dlu..mak da lapar psl lum mkn pape lg dari pg..memandangkan masa tuh da kul 12 lebih,kami uat keputusan gi lps solat jumaat..masa tu da pesan kat adik,pape hal col gtau..rupanya bila da bawa ke spital,abih wayar2 dan tiub dimasukkan..kami ingtkan dia lelah cam bese je..org xblk lg jumaat adik col ckp tok kena anta spital besar trengganu..mak da resah..ayah xblk lg..dlm kul 2.30 adik col lg ckp,nurse suruh smua ahli kuarga dtg jupe ngan tok..psl nanti nk kena bwk ke HSNZ..smentara masa masih ade,blh la yg duk kat situ dtg tgk tok..mak baru nk solat masa tuh..hampir kul 3 gak baru gerak di tgk tok..tok masih dlm icu..aku gi jupe tok..nk menitis air mata aku tgk tok yg terbujur kaku ngan wayar2 berselirat di badannya..doc ckp paru2nya berair..bnyk sgt air..doc da gunakan mcm2 cara..tok da buang air bnyk tp air masih jgk bnyk..tok masih dgr bila org berbicara ngan dia..tp dia xmampu berkata2..pastu smua kuarga tggu kat luar..cuma selang seli skejap yg ni masuk..skejap yg lain lak masuk..masa mak masuk kali ke brp ntah,dia tgk doc duk jolok2 wayar nk kuarkan kahak ke ape ntah,tok cam sakit sgt..skit menggelepar..siksanya keadaan tok..

kul 5 ptg baru tok nk di anta ke HSNZ..lmbt di anta psl ade 2 patient tp 1 doc..kedua2nya memerlukan perhatian doc..dua2 naik 1 ambulans..sorang kena la duduk sambil pakai oksigen..tok dibaringkan..masa dlm ambulans tuh,masa nk tukar ke botol oksigen dlm tuh,tok skali lg menggelepar..xcukup nafas..tgn dan kaki kena ikat..sayunya ati tika itu..tgn dia asyik nk cabut je tiub2 kat mulut dia..agknya dia sakit sgt..lama skit baru dia tenang..mak yg same2 ngan tok dlm ambulans ke HSNZ..sampai sana,dia masuk wad di tingkat 8..tingkat 8 mmg wad tuk org2 yg da kritikal..masa tu mak ckp tok da xsedar..mungkin jgk secara luaran kite nmpk xsedar psl dia xleh bersuara..aku ngan abg xpergi psl kena jaga 3 lagi adik2 kat umah..mlm tu tido umah mak..namun kalu blh stiap saat dan ketika mo col ayah..tp tkut menganggu..lgpun aku da pesan,pape hal gtau..

mata mmg xleh kejam..tido skejap pastu jaga blk..kul 12 lebih col ayah..ayah masih kat spital..ayah ckp td mmg da nk blk..tp terjmpa ngan waris ayah,dia ajak gi mkn..tgh duk mkn,org kat atas col ckp tok da tenat..ayah nk naik tp sedara ayah ckp habiskan mkn dlu psl ayah lum mkn ape yg diambil..ayah makan jap..lama skit,org col ayah skali lg,suruh naik cpt2..ayah cpt2 naik..masa tu ayah ckp air yg dimasukkan pd tok da xleh masuk..pam kat sblh dia da slow..tp lama tu ok blk..air kembali menitis..masing2 amik keputusan tuk terus menunggu..xmo blk..kul 3 pg nset abg berbunyi,tp xsempat angkat..abg ckp xtau no sape coz no public..aku rasa lain masa tuh,tp aku pk blk,kalu pape hal nape mak xcol aku kan..agknya silap nombor tuh..nk tido blk tp da xblh..bangun kejap pastu col adik..adik ckp masih kat spital lg..pastu aku pun xtnya,adik pun xckp pape..aku letak phone..

pagi tu 6.30 mak sampai..mak tnya da gtau poksu(pak sedara belah mak)lum..aku tnya la gtau ape..mak pun ckp la tok kan da xde..terkejut sgt masa tuh..aku pun ckp la mak xckp pun..mak kate kan td mak da col..tp aku menafikan..lgsung xde..mak jd pelik..abih sape yg angkat phone td..rupanya mak silap no..ntah no sape kazen aku dailkan..dia ckp mula2 dia col umah tp xde org angkat..yelh da tepon duk dpn,org duk dlm bilik..dia col nset aku tp xdpt..pelik..mmg pelik..line ok jerk..dia col nset abg,mula2 mmg xberjawab..tp try skali lg ade org angkat..cek call register,mmg konpem xde..rupanya adik aku ceta,dia kate xgtau aku masa tuh psl ingt aku da tau..tok kembali sesak nafas jam antara 2.30-2.55 cmtu..aku xpasti..suma anak2 nya ade kat sisi dia kecuali 2 org je yg ade kat dungun masa tuh..jenazah dikebumikan pd 2 ogos 2008 lepas solat zohor..kini aku hnya punyai to'ki belah mak ngan tok tiri..sakitnya seketika cuma..dia xnak susahkan kami..tenang ke wajah tok ketika aku tatapinya..mukanya yg dlu kecut dimamah usia nmpk sedikit berisi..dan akhirnya air mata ini tumpah jgk sejurus lps 1 ciuman terakhir ku hadiahkan buat tok..aku tgk abg pun sama jgk..lps cium tok,dia terus kalihkan muka dia kat tingkap..walopon baru je dia knl tok..lum sampai setahun..kini segalanya tggl kenangan..kita semua akan terus membilang ari sehingga tiba giliran kita..

Al-Fatihah buat tok tercinta..

O بِسْمِ اللهِ الرَّحْمنِ الرَّحِيمِ
O الْحَمْدُ للّهِ رَبِّ الْعَالَمِينَ
O الرَّحْمـنِ الرَّحِيمِ
O مَالِكِ يَوْمِ الدِّينِ
O إِيَّاكَ نَعْبُدُ وإِيَّاكَ نَسْتَعِينُ
O اهدِنَــــا الصِّرَاطَ المُستَقِيمَ
O صِرَاطَ الَّذِينَ أَنعَمتَ عَلَيهِمْ غَيرِ المَغضُوبِ عَلَيهِمْ وَلاَ الضَّالِّينَ

Tiada ulasan:

[ .:safashasyahu:. © 2009 ]
[ Designed by وان ][ Powered by Blogger ]

[ Top ]
[ Home ]