Tips mengekalkan pengeluaran susu ibu di bulan puasa

| |

Assalamualaikum,ari tu duk belek kat pc nih..ntah sape punye ntah dia letak kat cni..ade la tuh yg guna time haku cuti ari tu..ade la skit2 psl pose nih..tetiba mata terpandang yg nih..walopon ammar xbf spenuhnya..campur2..tp blh gak di try kan..psl stat mlm sampai b4 g keje mmg nyusukan kan dia..pastu susu botol..pastu tengahari blk lak susukan dia..kalu ikutkan bln pose keje terus je smpai 3.30..tp skrg kena la blk..pastu blk keje kan nyot2 kan ammar lg..pas maghrib nyot2 lg..selang seli ngan susu formula..mmg la niat asal nk bf spenuhnya ari tu..alih2 kena tahan di wad..masa tu susu pun xbnyk..plg bnyk stkt 1oz jerk...tp skrg Alhamdulillah..tp ammar skrg kalu ari cuti,aku kerapkan susu badan,time ari pertama keje je msti payah nk habiskan susu botol dia..tp ni tuk siang jerk..mlm bf spenuhnya..tu pun puas kena kejutkan..tkut tragedi dlu berulang lg..ceh tragedi katenya..yg mana tutttt bengkak..psl dak ammar tido bagai johan..mmg lena bebenor..smpai terpaksa pam akibat xtahan menanggung derita..ecehhhh...ok xmo ceta panjang la..bkn ceta bez pun..ni juz nk share ngan korang jerk..mmg da ade yg tau..bg yg tau diam jerk..yg xtau blh baca..sile..sile...^_^..walopon da nk abih pose sempat lg nih..xpun gunakan tuk tahun2 akan dtg..

ini yg di copy ------->

Hari ni merupakan hari pertama kita berpuasa. Kira best juga puasa kali ni sebab hari pertama jatuh pada hari Sabtu. Bolehlah buka puasa sama-sama dengan keluarga sebab ramai yang tak kerja pada hari Sabtu.

Hari ni saya tak nak cakap banyak-banyak. Kita terus ke tips saja lah ye…

Macam biasa dibulan puasa macam ni, ada antara ibu-ibu yang menyusukan anak (terutama yang menyusu badan sepenuhnya) akan rasa sedikit bimbang takut kalau pengeluaran susu mereka akan terjejas. Bertambah binbang kalau stok susu dalam peti ais pun tak sebanyak mana. Boleh menggelabah juga dibuatnya. Mungkin tips ini boleh membantu anda :

  1. Setiap kali waktu sahur - makan 7 biji kurma. Untuk setiap sebiji yang dimakan, jangan lupa selawat keatas nabi Muhammad saw dan niat dalam hati makan kurma untuk kekalkan supply susu. Tips ni sebenarnya saya dapat 5 tahun lepas dan telah saya amalkan. Ahamdulillah pengeluaran susu saya pada waktu tu maintain saja walaupun di bulan puasa. Teringat pula saya. Ada juga sekali tu terlewat bangun sahur. Tinggal lagi 5 minit sebelum habis waktu. Memang tak sempat nak makan… Tapi saya sumbat juga kurma ni dalam mulut dan makan laju-laju sambil berselawat… alhamdulillah, supply susu saya tak berkurang untuk hari tu.
  2. Makan makanan yang lambat dihadam seperti nasi dan oat sewaktu bersahur. Dengan ini anda takkan cepat rasa lapar. Juga elakkan dari mengambil makanan yang mudah dihadam dan menyebabkan anda cepat merasa lapar seperti mi dan roti
  3. Cuba minum air yang secukupnya sewaktu berbuka puasa dan bersahur

Okey, itu saja tips saya untuk kali ni.

Akhir kata selamat berpuasa kepada semua pembaca blog bengkung moden. Terima kasih kepada para pelanggan yang telah menghantar ucapan selamat berpuasa kepada saya :)

Kak Faz

Tiada ulasan:

[ .:safashasyahu:. © 2009 ]
[ Designed by وان ][ Powered by Blogger ]

[ Top ]
[ Home ]